Podział łożysk w motoryzacji

Łożysko to zespół elementów, którego głównym zadaniem jest podtrzymanie obracających się ruchem kołowym części maszyn. Dodatkowo łożyska mają zapewnić tym częściom jak najmniejszego tarcia. Zadaniem łożysk jest też łożyskowanie, czyli ustalenie położenia osi i wałów względem korpusu maszyn oraz urządzeń.

Łożyska z reguły dzieli się na dwa podstawowe rodzaje:

a) łożyska ślizgowe
b) łożyska toczne

Łożysko ślizgowe jest złożone z kadłuba oraz panwi, w której jest osadzony czop wału lub osi. Podczas ruchu w łożysku ślizgowym występuje tarcie ślizgowe.

Łożysko toczne zbudowane jest z pierścienia zewnętrznego, który jest osadzony nieruchomo oraz pierścienia wewnętrznego, który jest osadzony nieruchomo na czopie osi oraz dodatkowo z elementów tocznych , które są umieszczone pomiędzy tymi pierścieniami. Podczas ruchu w łożyskach tocznych występuje tarcie toczne.

Łożyska toczne można dodatkowo podzielić na:

– kulkowe, walcowe,
– stożkowe,
– igiełkowe,
– baryłkowe i inne.

łożyskaDo produkcji łożyska stosuje się bardzo nowoczesne i zaawansowane technologicznie materiały. Materiały łożyskowe powinny spełniać wiele wymogów: nie powinny podlegać zjawisku zmęczenia, powinny być odporne na wysokie temperatury, odporne na zużycia oraz uszkodzenia mechaniczne.

Kto zajmuje się produkcją łożysk?

W Polsce wiele firm zajmuje się produkcją łożysk na najwyższym poziomie. Każde łożysko przed wypuszczeniem do sprzedaży jest gruntownie sprawdzane i testowane. Polskimi łożyskami jest zainteresowanych wiele światowych firm, które cenią w łożyskach najwyższą jakość oraz odporność nawet na nieprzerwaną pracę w trudnych warunkach. Miejmy nadzieję, ze zainteresowanie polskimi łożyskami nie zmaleje, a jeszcze bardziej wzrośnie i przyniesie naszym rodzimym producentom jeszcze większy rozgłos i uznanie w branży łożyskowej.

Więcej na : mpz.com.pl